» ACreed
á
Het spel speelt zich af tijdens de Derde Kruistocht in de middeleeuwen. De speler kruipt in de huid van een lid van het genootschap genaamd Hashashin, waarbij de speler Alta´r Ibn la-Ahad (Arabisch voor Niemandszoon) is. De speler is in staat te reizen door drie steden: Jeruzalem, Acre en Damascus. De steden worden bewoond door zeer veel mensen en de manier waarop de speler Alta´r door de menigte laat lopen heeft invloed op hoe de mensen op jou reageren. Voorbeeld: wanneer men door een menigte loopt, en je duwt iemand lichtelijk uit je weg heeft het niet zo'n groot effect. Maar als je iemand vol op zijn of haar gezicht slaat is het mogelijk dat de menigte boos wordt, zich verenigt en je moet vluchten. Als je op de muren en gebouwen gaat klimmen, zullen de inwoners van de stad er in een kring omheen gaan staan en gaan wijzen en dergelijke.

Verhaal
Het hoofdverhaal speelt zich af in 2012. Desmond Miles, een barman, wordt gevangengenomen door het bedrijf Abstergo, en als onderzoeksobject in de "Animus" geplaatst. Dat is een machine die herinneringen van voorouders van het subject uit het DNA haalt. Abstergo is ge´nteresseerd in de herinneringen van Miles' voorouder Alta´r Ibn al-Ahad (Arabisch voor Niemandszoon, de vliegende, de vogel), een Assassin uit de 12de eeuw, ten tijde van de Derde kruistocht. Desmond kruipt door middel van de machine in de rol van Altair.

In het begin is te zien hoe Alta´r en een paar van zijn broeders proberen om in de tempel van Solomon het artefact "Piece of Eden" te bemachtigen. Alta´r onderbreekt daarbij (onnodig) Robert de SablÚ IV, een lid van de Tempeliers en aartsvijand van de Assassins. Alta´r probeert hem te doden maar faalt daarin. Toch slaagt ÚÚn van Alta´rs metgezellen om het artefact te veroveren, ten koste van zijn arm en het leven van een andere broeder. Alta´r brak al de drie voorschriften van de broederschap en wordt door de leider van de Assassins, Al Mualim, gedegradeerd tot de laagste rang. Al Mualim geeft hem de kans om zijn rang te herstellen door hem de opdracht te geven negen sleutelfiguren te vermoorden, in Arce, Damascus en Jeruzalem, om zo vrede te brengen tussen de kruisvaarders en de Moslims. Alta´r slaagt erin om elk doel om te brengen en leert zo dat ze alle negen verbonden zijn met Robert de SablÚ en allemaal een zelfde doel dienen. Bij zijn laatste doelwit, Robert de SablÚ zelf, leert hij dat Al Mualim ook een tempelier is en het artefact niet wou delen met de anderen. Daarom gaf hij de opdracht aan Alta´r om ze te vermoorden. Alta´r keert terug naar Al Mualim om hem hiermee te confronteren en hij bekent. Het "Piece of Eden" wordt gebruikt om illusies op te wekken en hij verklaart dat alle religieuze mythen (zoals het splijten van de Rode Zee, water dat wijn wordt) gewoon illusies zijn veroorzaakt door het artefact. Al Mualim zegt dat hij het wil gebruiken om de mensen te hersenspoelen zodat de kruistocht kan eindigen. Alta´r valt zijn meester aan, maar die gebruikt het artefact om Alta´r in de war te brengen met illusies. Uiteindelijk lukt het toch om zijn meester te doden en het artefact te pakken te krijgen. Dan toont het artefact een hologram, dat de wereld voorstelt met verschillende plaatsen op de kaart aanduidt.

Hiermee is de taak van Desmond volbracht. Hij krijgt te horen dat Abstergo de hedendaagse Tempeliers zijn en dat de Assassins geprobeerd hebben om hem te bevrijden, maar dat lijkt mislukt. Abstergo gebruikte Desmond om de locaties van andere artefacten te weten te komen. Desmond wordt alleen gelaten in zijn kamer maar leert dat hij door gebruik van de Animus verborgen, cryptische boodschappen op de muur kan zien, achtergelaten door een vorig onderzoeksobject die werd gebruikt door Abstergo.

Wapens
Een Assassin (huurmoordenaar) heeft naast zijn vuisten de beschikking over een viertal wapens om zijn taken te volbrengen, dit aantal is kleiner indien men van een lagere rang is. De wapens worden door promotie naar een hogere rang door de meester toegekend.

Het meest tot de verbeelding sprekende wapen is een op het eerste oog niet zichtbare dolk. Door een ring die om de pink van Alta´r bevestigd is, wordt het mes door een mechanisme naar voren geduwd. Wanneer de vinger weer ontspannen wordt, zal de dolk weer verdwijnen in de handschoen van zijn gebruiker. Het mes wordt in de maag, rug of keel van het slachtoffer geplaatst en dit zal in de eerste twee gevallen voor weinig consternatie bij de omstanders en wachters zorgen. Door het formaat van het mes en daarmee de relatief kleine reikwijdte, is het niet ideaal om het te gebruiken in gevechten tegen meerdere vijanden. Het wapen zit op de plaats van de ringvinger en om hiervoor ruimte te laten is deze tijdens een (inwijdings)ritueel afgehakt.

Het wapen dat Alta´r ontvangt bij promotie naar Rank 2 Assassin, is het longsword en is een zwaard met een lang, recht lemmet. Het is het primaire wapen voor de verdediging tegen meerdere vijanden. Naar mate Alta´r sterker wordt, verkrijgt hij steeds een beter en mooier zwaard en zal hij bij elke promotie een nieuwe gevechtstactiek verdienen.

Bij het bereiken van Rank 3, ontvangt Alta´r een lang mes dat kleiner en sneller dan het longsword is. Ook dit wapen is een ideaal middel om tegen grote groepen tegenstanders te vechten. Net als in het geval van zijn grotere broer, verbetert de kwaliteit van het wapen zich naar mate zijn gebruiker beter en sterker wordt.

Het laatste wapen dat Alta´r van Al Mualim krijgt, zijn de werpmessen. Dit is het enige speelbare wapen dat vijanden die op een afstand staan, kan uitschakelen, vaak met ÚÚn enkel mes. Wanneer de hoofdrolspeler zonder messen komt te zitten, kan hij nieuwe stelen door een crimineel te zakkenrollen (5 stuks), een crimineel te doden door middel van vuistslagen (1 stuk) of terug te keren naar Masyaf (maximaliseert het aantal messen). Het maximum aantal messen hangt af van de rang die Alta´r heeft. De messen zijn vanaf Rank 4 beschikbaar waarbij vijf messen in een messenriem zitten. Vervolgens komen daar bij Rank 7 en Rank 10 steeds vijf bij, wat leidt tot respectievelijk 10 en 15 messen.

Aanvankelijk zou er ook een kruisboog in de game speelbaar zijn, maar hier is in het ontwikkelingsproces vanaf gestapt door Ubisoft. In plaats daarvan zal Alta´r een aantal werpmessen en een lang mes (of krom kortzwaard) gebruiken.


á
Verhaal
Assassin's Creed II begint meteen waar Assassin's Creed eindigde. Desmond Miles, een gevangene van Abstergo, ziet met behulp van het overgedragen arendsoog op zijn kamermuur allerhande vreemde symbolen. Maar voor hij er wijs uit kan worden, komt Lucy, die zich eerder al uitte als een sluipmoordenaar binnen en samen ontsnappen ze van Abstergo. Ze vluchten naar een schuilplaats voor sluipmoordenaars, waar twee anderen op hen wachten: Rebecca Crane en Shaun Hastings. Rebecca is een computergenie, en zorgde voor een verbeterde versie van de Animus (die ze Baby noemt). Shaun is een sarcastische historicus die de databases bijhoudt en zorgt voor logistieke steun. Ze leggen Desmond het plan uit: Ze willen dat Desmond de herrineringen herleeft van een voorouder, voor twee redenen. Om te zoeken achter aanwijzingen, en om Desmond de vaardigheden van een sluipmoordenaar te leren. door het overname-effect.

De voorouder in kwestie is Ezio Auditore da Firenze, een 17-jarige edelman in de late 15de eeuw (1476), wonende te Firenze. Hij heeft een rustig leventje, maar dat verandert wanneer zijn familie verraden wordt, en zijn vader en broers worden opgehangen in een politieke afrekening. De laatste instructies van zijn vader leiden naar een kist, waar de uitrusting van een sluipmoordenaar in ligt. Hij ontvlucht Firenze, samen met zijn moeder en zus, naar een villa op het Toscaanse platteland. Daar krijgt hij hulp van zijn oom Mario, die hem vertelt over sluipmoordenaarsorde, en hem leert vechten. Hij vertelt over Altair, een sluipmoordenaar die lang geleden een "deel van het paradijs" bezat, een krachtig artefact. Alta´r heeft ook een codex geschreven, en het is een doel van de sluipmoordenaars om de verspreide paginas te vinden. Ezio volgt het spoor van aanwijzingen van de mensen die zijn familie hebben verraden, en dat gaat van Firenze, naar San Gimignano tot zelfs in Venetie. Hier wordt hij bijgestaan door verschillende vrienden, waaronder Leonardo Da Vinci, die de Codexpagina's vertaalt en zo Ezio's uitrusting kan verbeteren. Uiteindelijk kan hij de leider van de samenzwering identificeren: Rodrigo Borgia, die er op uit is om Italie te verenigen onder de vlag van de Tempeliers. Hiervoor probeert hij o.a de Medici's uit de weg te ruimen, en controle te krijgen over VenetiŰ. Ezio confronteert Borgia in Venetie, wanneer die de Appel ontvangt, het deel van het paradijs dat Alta´r op Cyprus had begraven. Borgia denkt dat hij de profeet is, die "de Kerker" zal openen, die misschien wel meer delen van het paradijs bevat, en andere kennis. Ezio, bijgestaan door andere sluipmoordenaars, kan Borgia stoppen en hem de Appel afhandig maken. De andere sluipmoordenaars denken dat Ezio de profeet is, en hen naar de Kerker zal leiden.

Wanneer Desmond een pauze neemt tussen de verschillende sessies door, droomt hij hoe zijn voorouder Alta´r, samen met Maria Thorpe (oorspronkelijk een tempelier) een relatie had, en wat tot het voortbestaan van de stamboom heeft geleid. Ook leert hij over Subject 16, die overal in Italie tekens heeft achtergelaten. Dit zijn versleutelde bestanden, en worden opgelost met puzzels die de geschiedenis van sluipmoordenaars, tempeliers en de delen van het paradijs uit de doeken doet. Wanneer opgelost, vormen ze een kort filmfragment, door Subject 16 "De Waarheid" genoemd.

Wanneer Desmond terug in de Animus kruipt, vindt hij verschillende beschadigde herinneringen die niet geopend kunnen worden (ze werden later als DLC beschikbaar gemaakt). De eerstvolgende herinnering is van 1499, 23 jaar na het begin. De sluipmoordenaars hebben de Codex terug samengesteld, en ontdekken zo dat de Kerker in Rome ligt. Bijkomend probleem is dat Rodrigo Borgia ondertussen paus is geworden, namelijk Alexander VI. De sluipmoordenaars beseffen dat de Pauselijke staf ook een deel van het paradijs is, en zowel de Appel als de Staf zijn nodig om de Kerker te openen. Ezio reist naar Rome, waar hij het Vaticaan binnendringt, tot in de Sixtijnse Kapel waar Borgia de mis voorleest. Zijn eerste moordpoging mislukt, en door de krachten van de Staf te gebruiken, slaagt Borgia erin de Appel terug te krijgen. Hij steekt Ezio in de onderbuik, die dan het bewustzijn verliest. Wanneer hij bijkomt is Borgia verdwenen onder het Vaticaan, waar hij de Kerker probeert open te krijgen. Ezio verslaat hem in een laatste vuistgevecht, maar doodt hem niet, omdat wraak zijn familie niet terugbrengt. Bovendien is de wetenschap dat Borgia de profeet niet is, al vernietigend genoeg voor Borgia zelf. Ezio slaagt er vervolgens wel in om de Kerker te openen.

In de kerker, die nogal futuristisch is opgebouwd, ontmoet Ezio het hologram van een vrouw, die zichzelf Minerva noemt. Ze begroet Ezio als de Profeet, maar zegt dat hij een doorgeefluik is. De boodschap die ze uitdraagt is niet voor hem bedoelt. Ezio is verbaasd en vraagt of Minerva een God is, waarop zij lacherig antwoordt dat "wij hier gewoon voor jullie waren", Those Who Came Before. Those Who Came Before schiepen de mens, en gebruikten de delen van het paradijs om de mensen te onderwerpen en als slaven te gebruiken. Maar er brak rebellie en oorlog uit, en toen kwam er een natuurramp, die beide groeperingen decimeerde. Ze sloten een verbond en bouwden tempels om de tragedie niet te vergeten, en om het te kunnen voorkomen. En nu staat die natuurramp weer op het punt te gebeuren. Minerva draagt op om de andere tempels te vinden, want veel tijd is er niet meer. Ze besluit met de woorden "De rest is aan jou, Desmond". Ze vervaagt, en Ezio blijft verweesd en vol vragen achter.

Hiermee zijn de sessies met de Animus afgelopen, en juist op tijd, want Abstergo en Vidic hebben hun schuilplaats ontdekt. Lucy en Desmond (met zijn overgedragen vaardigheden), slagen erin hen af te houden, terwijl Shaun en Rebecca alles klaarmaken om te vertrekken. Vidic moet zich terugtrekken, maar belooft terug te komen. Lucy, Desmond, Shaun en Rebecca laden alles in een truck en vluchten. Desmond maakt zich klaar om nogmaals het geheugen van zijn voorouders in te duiken, om zo meer aanwijzingen op te sporen.

Extra
- De vliegmachine die Leonardo da Vinci heeft ontworpen komt in het spel voor.
- Een economisch systeem waarbij de speler wapens, kleding en kunstwerken koopt en investeert in de architectuur van zijn uitvalsbasis, Monterrigioni.
- Een groter arsenaal aan wapens, waaronder pieken, knotsen en speren. - De mogelijkheid om dieven, courtisanes en knokploegen in te huren voor bijvoorbeeld afleidingsmanoeuvres.
- Ezio kan (in tegenstelling tot Alta´r) wel zwemmen, niet onbelangrijk in de kanalen van VenetiŰ.
- Veel meer verschillende 'mission types'.
- De mogelijkheid een wapen van een tegenstander af te nemen en deze tegen hem te gebruiken.
- Nieuwe vijanden, die elk hun specialisatie hebben (zoeken, achtervolgen,..) en zo elk een verschillende aanpak vereisen.
- Desmond Miles zal meer doen dan 'alleen maar rondlopen'.
- Veel meer manieren om een doelwit uit te schakelen.
- Onverwachte bewegingkeuze: de speler kan bestolen worden tijdens een missie, waarna hij moet kiezen of hij verder gaat of de dief achterna jaagt.




De gebeurtenissen vinden plaats net na het einde van Assassin's Creed II (1499). Monteriggioni wordt belegerd door de zoon van de paus: Cesare Borgia. Hierbij sneuvelt Mario, Ezio's oom, maakt Cesare de Appel buit en wordt Ezio's villa tot puin herleid. Ezio krijgt spijt dat hij Rodrigo Borgia in leven liet, en zo met hulp van zijn zoon en dochter het corrupte regime kon voortzetten. Dan springt men naar 1503 waar Ezio, nu een "meester sluipmoordenaar" opererend in Rome, vastbesloten is zijn oom te wreken en het gevecht weer aan te gaan met de paus en diens zoon, om Rome te bevrijden van hun corrupte gezag. Het einde van het spel wordt gemarkeerd door een groot gevecht. In deze strijd tussen de Borgia en een andere Italiaanse familie vechten de twee hoofdrolspelers, Ezio en Cesare Borgia (zoon van paus Alexander VI, de antagonist van Assassin's Creed II), tot de dood. Uiteindelijk wint Ezio in een bloedstollend gevecht tussen Ezio en Cesare, met diens minstens 50 lijfwachten. Toen Ezio zijn mes tegen Cesares keel drukte, zei hij dat geen mens hem kon doden. Ezio besloot toen om het lot te laten beslissen over zijn leven en gooide hem van de stadswal. (Dit werd gedaan omdat dit voorval zich afspeelde in 1503, en Cesare in het echt pas stierf in 1507. Hij heeft de val dus blijkbaar overleefd. Eenzelfde voorval viel plaats in Assassin's Creed 2, waar Ezio de paus, Cesares vader, niet vermoordde omdat dat toch geen zin zou hebben. Hierin had hij deels gelijk want Ezio's grootste vijand in Brotherhood is Cesare, niet zijn vader.) Dan keer je terug naar het heden. In het heden gaat Desmond naar het Colosseum om the Apple of Eden te gaan halen. Na een lastige zoektocht vindt hij hem en pakt hij hem vast. Maar, op de een of andere manier kon de appel (of Minerva, de godin) Desmond dwingen om Lucy, waar Desmond blijkbaar teveel gevoelens voor had, te doden met zijn verborgen sluipmoordenaarsmes. Desmond valt naast Lucy neer, en het scherm kleurt zwart. De aftitels beginnen en je hoort twee mannen die hem blijkbaar terug in de Animus leggen, aangezien de speler na de aftiteling gewoon weer in de huid van Ezio kruipt.
[ terug... ]Omhoog

Eigen domeinnaam




Teller

Klokje

Forum

Update

  • Deze site is voor het laatst bewerkt op 3 April 2011

Twitter

Weergave

  • Deze website is het mooist als je hem bekijkt met Internet Explorer.

Free counter and web stats Copyright 2002-2018